עוסק פטור או מורשה?

קישורים ממומנים

מה ההבדל בין עוסק פטור לעוסק מורשה? מי יכול להיות עוסק פטור ומי לא? כל התשובות על פתיחת תיק עוסק פטור בכתבה שלפניכם.

בשונה מהכתבה הקודמת בה ציינו את ההבדלים בין עוסק מורשה לחברה בע"מ, במקרה של עוסק פטור הענין קצת שונה. אך ראשית נסביר מהו עוסק פטור.

מהו עוסק פטור?

עוסק פטור הוא למעשה עוסק הפטור מתשלומי מע"מ ומהחזרי מע"מ. מדי שנה מחליטה רשות המיסים על תקרת מחזור שנתית שכל מי שאינו עובר אותו, רשאי להיות עוסק פטור (ישנם מקצועות כגון עורכי דין או רואי חשבון שאינם יכולים להיות עוסק פטור למרות מחזור נמוך). עד עתה, תקרת המחזור של עוסק פטור הייתה בין 60,000 ל-70,000 ש"ח אך החל משנת 2011 הוחלט להגדיל את תקרת המחזור של עוסק פטור ל-100,000 ש"ח בשנה (החלטה זו תיכנס לתוקף בשנת 2012).

שימו לב: אנשים רבים נוטים להתבלבל וחושבים שעוסק פטור, פטור מתשלום מס הכנסה אך כמובן שאין זה נכון - כולם חייבים בתשלום מס הכנסה ואילו עוסק פטור מתייחס לתשלום המע"מ בלבד.

למי כדאי להיות עוסק פטור?

בעיקרון, אין זאת שאלת בחירה אלא עמידה בקריטריון שכן אם הינכם עוברים את תקרת המחזור השנתי, אין לכם אפשרות לבחור בין עוסק פטור לבין עוסק מורשה אלא אתם תחוייבו על פי חוק לעבור לסטטוס של עוסק מורשה. לעומת זאת אם אתם עומדים בפני פתיחת תיק במס הכנסה, יש לכם אפשרות לבחור בין עוסק פטור לבין עוסק מורשה או במילים אחרות אתם צריכים לשער מה יהיה המחזור (הכנסות ללא הוצאות) השנתי שלכם בשנה הראשונה ולבחור את הסטטוס בהתאם.

אם אתם צופים שהמחזור שלכם לא יעלה מעל תקרת המחזור המותרת אתם יכולים לבחור בין הסטטוסים. אז הנה כמה יתרונות וחסרונות של עוסק פטור לעומת עוסק מורשה.

יתרונות של עוסק פטור
  • פטור מתשלום מע"מ - יכולת לתת ללקוחות מחיר זול יותר ממתחרים אשר גובים מע"מ מהלקוחות.
  • תשלום זול יותר לרואה חשבון - אם אתם בוחרים להיעזר בשירותיו של רו"ח, שירות זה יהיה זול יותר לעוסק פטור מאשר עוסק מורשה.
חסרונות של עוסק פטור
  • החזרי מע"מ - עוסק פטור אינו יכול לקבל החזרי מע"מ על מוצרים שקנה הקשורים לעבודתו.
  • יוקרה - עוסק פטור מעיד על הכנסה לא גבוהה ולמי שרוצה לשדר יוקרה ללקוחותיו, עוסק פטור לא ישרת היטב את רצונו.
מאמרים קשורים:
כמה עולה דו"ח שנתי?
הצהרת הון
איך פותחים תיק במס הכנסה?

0 תגובות: