עוסק מורשה או חברה בע"מ?

קישורים ממומנים

בהמשך לסדרת הכתבות על מיסים וראיית חשבון, הפעם נכתוב על אחת מהשאלות הנפוצות ביותר - מה עדיף, עוסק מורשה או חברה בע"מ?

בניגוד לעוסק פטור בו קיימת תקרה של הכנסות המשתנה מדי שנה, לעוסק מורשה או חברה בע"מ אין הגבלה מסויימת ולמעשה ההחלטה תלויה אך ורק בכם. גם לעוסק מורשה וגם לחברה בע"מ יש יתרונות וחסרונות. במאמר הבא ננסה למנות אותם ולעזור לכם להחליט לפי התנאים שלכם מה כדאי בשבילכם.

מה ההבדל בין חברה בע"מ לבין עוסק מורשה?

ההבדל הבסיסי והעיקרי המפריד בין עוסק מורשה לבין חברה הוא הההפרדה בין העסק לבין הבעלים. בתיק עוסק מורשה העסק שייך ובאחריותו של בעל העסק ואילו בחברה בע"מ כל האחריות ומשקל הפיננסי הוא באחריות החברה ולא באחריות בעלי החברה או מחזיקי המניות של החברה.

הדבר בא לידי ביטוי בעיקר כאשר למשל לחברה מסויימת יש חוב לנושים ואין לה הון ממנו אפשר להחזיר את החוב, במקרה כזה ניתן יהיה רק לתבוע את הכסף מהחברה ולא מבעלי המניות של החברה (הגדרה זו היא משפטית ומאוד כללית וכמובן שבכל מקרה יש עוד אלמנטים רבים שנלקחים בחשבון בבתי משפט ובדיונים).

הבדל נוסף בין חברה בע"מ לעוסק מורשה הוא המיסוי. שיטת המיסוי של חברה היא שונה לחלוטין מזאת של עוסק מורשה ומבלי להיכנס לכל פרטי המיסוי, נציין כי המיסוי בחברה נגבה רק כאשר הכסף נמשך מחשבון העסקי של החברה וכל עוד הכסף נשאר בחשבון הבנק של החברה, לא תשלמו עליו מס.

קיימים עוד הבדלים רבים בין השניים אך אנו ממליצים לפנות לרואה חשבון מוסמך כדי שייתן לכם המלצות נכונות ומתאימות בדיוק למקרה הספיציפי שלכם.

מתי כדאי לפתוח חברה בע"מ?

כפי שציינו, ההמלצה האמיתית היא לפנות לרו"ח מוסמך אבל בכללית הנה כמה נקודות בסיסיות בהן כדאי לשקול לעבור לסטטוס של חברה בע"מ:
  • מחזור גדול - פתיחת חברה דורשת השקעה כספית לא מבוטלת הכוללת אגרה לרשם החברות, תשלום להנהלת חשבון כפולה לרואה חשבון (חובה על פי החוק) לכן, בעיקרון, נהוג להמליץ לבעלי עסקים לעבור לסטטוס של חברה רק במקרה והמחזור העסקי שלכם עובר את ה-100,000 ש"ח בחודש.
  • יתרונות מיסוי - אם אתם יכולים או מעדיפים לא להשתמש ברוב הכספים שאתם מרוויחים מהעסק, עדיף לכם לפתוח חברה, מכיוון שבמקרה כזה תשלמו מס מופחת כל עוד הכסף לא יוצא מהחשבון.
  • מוניטין ויוקרה - ישנם עסקים בהם המוניטין והיוקרה שווים יותר מכל. במקרים כאלו תיק עוסק מורשה אינו מרשים ואינו משדר יוקרתיות כמו חברה בע"מ.
מתי עדיף להישאר עוסק מורשה?

כל עוד אתם עסק קטן עם מחזור קטן ואין לכם כוונה לשנות זאת בעתיד הקרוב, אין לכם סיבה מהותית לעבור לסטטוס של חברה. אך כפי שציינו קודם, אנו ממליצים לפנות לרואה חשבון ולבל ממנו המלצה אישית האם כדאי לפתוח חברה בע"מ או להישאר בסטטוס של עוסק מורשה.

מאמרים נוספים בסדרה:
כמה עולה דו"ח שנתי?
הצהרת הון
איך פותחים תיק במס הכנסה?

0 תגובות: