קורס מדריכי טיולים - כמה עולה ואיפה כדאי?

קישורים ממומנים

חושבים על קורס למדריכי טיולים? הגעתם למקום הנכון. בדקנו עבורכם איפה אפשר ללמוד הדרכת טיולים, מה ההבדל בין מורה דרך למדריך טיולים? כמה זה עולה? ועוד מידע רב בנושא. כל הפרטים, בכתבה שבפנים.

מחפשים ללמוד משהו ולא החלטתם עדיין מה? אם אתם אוהבים לטייל ואוהבים להדריך, יכול להיות שקורס מדריכי טיולים הוא בדיוק מה שאתם צריכים. בשנים האחרונות תיירות הפנים בישראל הולכת וחוזרת למימדים שהיו בארץ לפני כעשור ונראה כי מגמה זו הולכת וגדלה. הביקוש הגובר להדרכת טיולים לתיירים מחוץ לארץ יחד עם הדרכות עבור תנועות נוער, בתי ספר ומוסדות שונים מהווים סיבה מצויינת להצלחה בעתיד בתחום הדרכת הטיולים בישראל.

בכתבה הבאה החלטנו לבדוק איפה אפשר ללמוד קורס מדריכי טיולים, מהו מחיר קורס כזה, מה הוא כולל, וגם כמה מרוויח מדריך טיולים בישראל. מכיוון שישנה חפיפה גדולה בהיצע של המכללות השונות, ישנו בלבול בציבור בין מורי דרך, בין מדריך טיולים ובין מלווי קבוצות לחו"ל, בכתבה הבאה ננסה גם לעשות לכם פעם אחת ולתמיד קצת סדר בבלגן.

ובכן, נתחיל בבסיס. ישנם שלושה סוגים שונים של קורס מדריכי טיולים:

קורס מורי דרך

קורס מורי דרך הוא הקורס הבכיר ביותר בתחום הדרכת הטיולים בישראל כאשר תעודת הגמר מוענקת ע"י משרד התיירות. קורס זה מתפרס במשך כ-600 שעות לימודיות ו-80 ימים של סיורים ברחבי הארץ. בוגר קורס מורי דרך יכול להעניק הדרכה לבוגרים ולתיירים מחו"ל ואם יבחר לעשות הסבה למדריך טיולים של משרד החינוך, יוכל גם להדריך צעירים ונוער.

קורס מדריכי טיולים של משרד החינוך 

קורס זה (המכונה גם קורס תו תקן) מעניק תעודת מדריך טיולים מטעם משרד החינוך ומכשיר את המדריך להדרכת נוער ובתי ספר בישראל. קורס זה נמשך ברוב המקרים בין כמה חודשים לבין שנה אחת וכולל בתוכו לימודים עיוניים ולימודים מעשיים הכוללים סיורים בארץ. בוגר קורס מדרכי טיולים אינו יכול להדריך בוגרים.

קורס מלווי טיולים לחו"ל

לצד שני הקורסים הנ"ל מציעים משרדי וסוכנויות תיירות קורסים והשתלמויות להדרכת תיירים ישראלים בחו"ל. לקורס זה אין תעודה מוסמכת מטעם גורם ממשלתי וברוב המקרים מקבלים רק תעודת גמר מהמכללה. בהרבה מאוד מן המקרים, משרדי התיירות עצמם מציעים קורסים להדרכת טיולים מאורגנים. ברוב המקומות הקורס כולל גם טיול התמחות (סטאז') במדינה בחו"ל.

קורס מדריכי טיולים - מה לומדים?

מכיוון שהידע של מדריך טיולים מוסמך חייב להיות גדול ומורחב, קורס מדרכי טיולים טוב חייב להכיל ספקטרום רחב מאוד של נושאים החל מהיסטוריה, גיאוגרפיה, ארכיאולוגיה, תרבות, אמנות גאולוגיה וכו' ועד מידע פרגמטי, משפטי וחינוכי שחשוב להצלחה בקריירה כמדריך טיולים מקצועי כגון שיטות הדרכה שונות (טיול מאורגן, טיול עם בתי ספר, מנהיגות וכד'), התנהלות כספית ועוד.

החומר הלימודי בקורס מורי דרך הוא גדול בהרבה מן החומר בקורס מדריכי טיולים אך בשני המקרים מדובר באותו עקרון של לימודים עיוניים כלליים לצד סיורים וטיולים בשטח.

כמה עולה קורס מדריכי טיולים?

כדי לברר לכם כמה עולה קורס מורי דרך וקורס מדריך טיולים בדקנו ברשת באתרים של מכללות שונות והגענו ל"מחירון" ממוצע. להלן התוצאות:

מחיר קורס מורי דרך - המחיר הממוצע של קורס מורי דרך הוא היקר ביותר ועולה כ-22,000 ש"ח לשנת לימוד.

מחיר קורס מדריך טיולים (תו תקן - משרד החינוך) - מחירו הממוצע של קורס זה הוא כ-7000 ש"ח עבור כל הקורס.

מחיר קורס מלווי קבוצות והדרכת טיולים בחו"ל - המחיר עבור קורס מלווי קבוצות נע בממוצע בין 4000 ל-7000 ש"ח כאשר נדרש תשלום בנפרד עבור הסטאז' (טיול התמחות בחו"ל).

כמה מרוויח מדריך טיולים?

מכיוון שחלק ממורי דרך ומדריכי טיולים הם עצמאים (פרילנסר) וחלקם שכירים, ההבדלים בשכר שלהם הוא גבוה ביותר. ניתן למצוא מדריכי טיולים שמרוויחים 15,000 ש"ח בחודש וניתן למצוא מורי דרך שמרוויחים 7000 ש"ח בחודש בלבד.

הגורמים שמשפעים על גובה השכר שמרוויח מדריך טיולים הם הידע והמקצועיות של המדריך, סוג הלקוחות (קבוצה פרטית וקטנה של תיירים או ארגון גדול וכד') ואופי העבודה. אם צריך לבחור בסכום אחד ממוצע שמשקף פחות או יותר את הרווח בתחום,ניתן לומר ברמת העיקרון כי מדריך טיולים מרוויח כ-10,000 ש"ח בממוצע.

במקרה של מלווי קבוצות וטיולים מאורגנים בחו"ל המצב לא כל כך מזהיר כאשר היצע המדריכים הוא גדול מאוד והביקוש לטיולים מאורגנים הוא קטן ולכן במקרים רבים מלווי קבוצות מחפשים באופן קבוע אחר עבודה וגם כאשר הם מוצאים, השכר מתחיל ב-50 דולר ביום בלבד.

איפה אפשר ללמוד קורס מדריכי טיולים?

לאחר שהבנו מהם ההבדלים בין הקורסים השונים וכמה הם עולים, נציג לכם רשימה של כמה מכללות שמציעות קורסים שונים בתחום הדרכת הטיולים:

מכללות המציעות קורס מורי דרך

מכללת בית ברל - מציעה מסלול של 22 חודשים הכוללים 564 שעות לימוד ו-80 יום סיורים. המכללה ממוקמת סמוך לכפר סבא ורעננה.

מכללת וינגייט - מציעה קורס מורי דרך הכוללים כ-600 שעות לימוד ו-80 ימים של סיורים כנדרש בחוק.

בית הספר לתיירות בישראל - מציעה לימודים מלאים של 600 שעות פלוס 80 ימי סיורים ותעודה מטעם משרד התיירותץ הלימודים מתקיימים בתל אביב וחיפה.

מכון לנדר - גם מכללה זו מציעה מסלול מלא של קורס מורי דרך כאשר הלימודים מתקיימים בירושלים.

מכון אבשלום - מכללה נוספת המציעה קורס למורי דרך. המכללה ממוקמת בתל אביב.

מכללות המציעות קורס מדריכי טיולים של משרד החינוך (תו תקן)
  • איגוד המדרשות
  • החברה להגנת הטבע
  • מכללת הרצוג גוש עציון
  • בית הספר לתיירות בישראל
  • מכללת בית ברל
  • מפנה (שלוחה של מכון לנדר בחיפה)
מכללות המציעות קורס מלווי קבוצות בחו"ל
  • דיפלומה - היחידה ללימודי תעודה של האוניברסיטה הפתוחה מציעה קורס מלווי קבוצות לחו"ל הנמשך כ-224 שעות.
  • בית ספר להדרכת טיולים של רימון - מציעים קורס של 250 שעות לימוד.
  • בית הספר לתיירות בישראל בשיתוף עם אוניברסיטת חיפה.
  • בית ספר לתיירות אתגרית של מכללת וינגייט
  • מכללת כנרת - 150 שעות אקדמאיות יחד עם כ-50 שעות השייכות לפרוייקט הגמר.
  • המרכז ללימודי תיירות בשיתוף עם נתור -


2 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

רשימת הגופים המכשירים תו תקן. אינה נכונה. כנסו לאתר מנהלת הטיולים של משרד החינוך ותראו

אנונימי אמר/ה...

האם אתה מתכוון למפנה שלא מופיע שם?

כי באתר של מפנה כתוב במפורש שהוא מציע קורס מדריכי טיולים (תו תקן) מורשה מטעם משרד החינוך...