תוכנית עסקית

קישורים ממומנים

איך כותבים תוכנית עסקית? מי יכול לעשות זאת עבורינו? או כמה זה עולה? הנה כל מה שרציתם לדעת על תוכנית עסקית בכתבה הבאה שלפניכם.

פתיחת עסק ללא תוכנית עסקית נחשבת ל"התאבדות" של ממש בקרב יועצי עסקים. הצורך בכתיבת תוכנית עסקית לפני הקמת עסק היא בדיוק כמו כתיבת שרטוט של אדריכל לפני בניית בניין. ללא היסודות והבסיס לא תוכלו לתכנן ולארגן נכון את העסק שלכם ורוב הסיכויים שהעסק ייכשל די מהר.

בכתבה הבאה נציג לכם כמה טיפים והמלצות על כתיבת תוכנית עסקית שיכוונו אתכם נכון ובצורה מסודרת לפני פתיחת העסק.

למה צריך תוכנית עסקית?

כפי שציינו בראשית הכתבה, כדי שהעסק שלכם יהיה רווחי יש לתכנן עד לפרטי פרטים מהם הוצאותיו הצפויות, המחזור והפדיון הצפוי, מהם מחירי השוק, כמה מתחרים יש בענף וכו'. את כל זה חובה לדעת לפני שפותחים את העסק כדי לענות על השאלה הפשוטה ביותר - האם כדאי לפתוח את העסק? את התשובה הזאת תספק לכם בדיוק תוכנית עסקית טובה ונכונה שנערכה על ידי איש מקצוע מיומן שיודע להכין תוכנית עסקית.

סיבה נוספת וחשובה מאוד לצורך בתוכנית עסקית היא במקרה שמדובר בעסק הדורש השקעה כספית של שותפים חיצוניים או הלוואה מבנקים. במקרים כאלו הסיכוי שלכם לקבל הלוואה לעסק ללא תוכנית עסקית שואף לאפס. כל משקיע ירצה לראות בדיוק את התוכנית של העסק בצורה מפורטת ומסודרת לפני שיסכים להשקיע בו.

איך כותבים תוכנית עסקית?

כתיבת תוכנית עסקית היא תורה בפני עצמה ואין למעשה צורה אחידה של תוכנית. הסיבה לכך היא השוני והייחודיות בכל עסק שדורש התייחסות מיוחדת בצורה פרטנית. ישנם לעומת זאת כמה פרמטרים שכל תוכנית עסקית תכלול והם:

תקציר התוכנית - הסבר מתומצת על מהות העסק
מוצר או שירות - הסבר על המוצר או השירות
רווחים משוערים - מהם הרוחים העתידיים שהעסק אמור להכניס.
הוצאות משוערות - מהן ההוצאות המשוערות שנדרש להוציא (שכ"ד, ארנונה, חשמל, משכורות וכו').
פרסום ושיווק - כיצד העסק מתכוון לגייס לקוחות? מהי אסטרטגית הפרסום וכמה זה עולה.
מתחרים וייחודיות - מה הייחודיות של המוצר או השירות ומה סדר הגודל של המתחרים באותו ענף.

תוכנית עסקית מוכנה

אם אתם רק בשלב ההתעיינות של כתיבת תוכנית עסקית, קיימים דוגמאות של תוכנית עסקית מוכנה באתרים שונים כמו למשל בדף הזה של מט"י בו תוכלו למצוא תוכנית עסקית מוכנות של מוסך או שטיפת רכב וכו'.

ישנם באינטרנט אתרים נוספים המציעים תוכנית עסקית לבית קפה או תוכנית עסקית למסעדה וחיפוש בגוגל יביא אתכם לתוכניות כאלו שייתנו לכם מקום טוב להתחיל ממנו.

כמה עולה לכתוב תוכנית עסקית

למעשה כל אחד יכול להכין תוכנית עסקית לבד אם הוא מצליח להכיל את כל הפרמטרים הנכונים ולכתוב את המסמך בצורה נכונה אך מכיוון שבהרבה מקרים מדובר על הרבה כסף בפתיחת עסק, מומלץ לפנות לחברה המתמחה בייעוץ וליווי עסקי שמתמחה בכתיבת תוכנית עסקית ולהשתמש בשירותיה.

עלות כתיבת תוכנית עסקית היא לא דבר זול מצד שני ומחיר ממוצע של כתיבת תוכנית מתחיל בכמה אלפי שקלים להכנת תוכנית פשוטה. עלות כתיבת תוכנית עסקית מורכבת יותר הדורשת מחקר שוק גדול יכולה להגיע גם ל-20,000 ש"ח ומעלה.

חברות לכתיבת תוכנית עסקית

לא חסר בישראל חברות המספקות שירות של כתיבת תוכנית עסקית. הנה רשימה של כמה מהן:

Gonogo - חברת ייעוץ עסקית המשלבת פאנל של אנשי מקצוע שונים בענף הכלכלה ומציעה שירות של כתיבת תוכנית עסק לכל לתחום. בין לקוחות החברה ניתן למצוא עסקים כמו בתי קפה, פאבים, מסעדות וחנויות שונות.

DS Analysts - חברה המספקת שירות כתיבת תוכנית עסקית לענף ההי-טק וביוטק.

SKS - חברה גדולה עם נסיון רב המספקת שירותי ליויי וייעוץ לעסקים וליזמים. בין היתר מציעה החברה שירות של הכנת תוכנית עסקית ממוקדת ומפורטת לכל סוג עסק במקביל לליווי מקצועי לאורך כל הדרך.

מט"י - אחד מהמוסדות הגדולים בישראל לייעוץ עסקי בעיקר לעסקים קטנים ובינוניים. למט"י סניפים בהרבה מאוד ערים בישראל המציעים את כל סוגי השירותים לעסקים במחירים מסובסדים וזולים הרבה יותר מחברות פרטיות.

Beyond - חברת שירותי ייעוץ פיננסי המציעה בין השאר הכנת תוכנית עסקית הכוללת איסוף החומר, בניית מודל עסקי וכתיבת התוכנית עצמה. בנוסף מציעה החברה שעת ייעוץ חינם לכתיבת תוכנית עסקית.

Start Up Horizon - חברה לכתיבת תוכנית עסקית לאתרי אינטרנט וסטארטאפים.

תבור - חברה גדולה מאוד וותיקה בתחום הייעוץ העסקי והפיננסי המציעה ליווי עסקי צמוד המתומחר לפי שעת ייעוץ או לפי משימות הנקבעות מראש. בנוסף מציעה לכם לבחור בין הכנת תוכנית עסקית רחבת היקפים לבין כתיבת תוכנית עסקית פשוטה.

מאמרים קשורים:
עוסק מורשה או חברה בע"מ?
ספרים על ניהול
תוכנה לניהול לקוחות


0 תגובות: