מסחר עצמאי

קישורים ממומנים

מה זה מסחר עצמאי במניות? למי כדאי לסחור במסחר עצמאי ואיפה כדאי לעשות זאת? במדריך הבא שלפניכם.

יש כמה דרכים בהם ניתן להשקיע במניות בבורסה וככל שהטכנולוגיה והאינטרנט ממשיכים להתפתח ולצבור תאוצה, כך הדרכים להשקיע בבורסה משתכללים ומשתדרגים. אחת מהדרכים הנפוצות ביותר להשקיע בבורסה היום היא קניית מניות באמצעות מסחר עצמאי. במאמר הבא ננסה להסביר למי שלא מכיר את המושג או שרק שמע עליו מהו מסחר עצמאי ואיך אפשר לעשות זאת.

מה זה מסחר עצמאי?

מסחר עצמאי הוא למעשה דרך שבה אתם משקיעים (קונים ומוכרים) במניות בצורה עצמאית לחלוטין ללא תלות באף גורם כזה או אחר. בשונה למשל מקרנות נאמנות או בתי השקעות ששם מנהלים עבורכם את תיק ההשקעות תמורת עמלה מסויימת, במסחר עצמאי אתם מקבלים גישה ישירה למערכת המסחר בבורסה (דרך מתווך צד ג' כמו בנק או בית השקעות/ברוקר) ויכולים לקנות או למכור מניות בכל עת ובכל זמן שתרצו (כמובן שהעסקאות מחויבות להיות בהתאם לכללי הבורסה).

איך אפשר לסחור במסחר עצמאי?

בשנים עברו, כאשר לא היה אינטרנט וטכנולוגיה מפותחת, הדרך היחידה לסחור במסחר עצמאי הייתה להתקשר לבנק או לברוקר בטלפון ולהעביר הוראה לקנייה או מכירה. היום, זמנים השתנו והמסחר בשוק ההון הפך להיות קל, פשוט ובעיקר נגיש לכל משקיע שרוצה להתנסות במסחר בבורסה. כל מה שאתם זקוקים למסחר עצמאי הוא מחשב, אינטרנט וגישה למערכת המסחר בבורסה ואתם יכולים להתחיל.

יש שתי דרכים בהם אפשר לקבל גישה למערכת המסחר של הבורסה:
  • מסחר עצמאי באמצעות הבנקים
  • מסחר עצמאי באמצעות בתי השקעות/ברוקר
מסחר עצמאי דרך הבנקים

למעשה, כל אחד יכול להיכנס לאתר האינטרנט של הבנק בו הוא שייך ולסחור במניות כאוות נפשו ללא תלות באף גורם. מסחר עצמאי במניות דרך בנקים נחשב ליקר מכיוון שהעמלות שגובים הבנקים עבור מסחר בבורסה הם גבוהות במיוחד ולפעמים גורמות להשקעה שלכם להפוך ללא משתלמת אפילו אם בעצם הרווחתם מהמסחר.

מסחר עצמאי דרך בית השקעות/ברוקר

מכיוון שהבורסה מעניקה גם לברוקרים ולבתי השקעות אפשרות לגישה ישירה למסחר, רוב בתי ההשקעות מציעים מסחר עצמאי דרך המערכת הממוחשבת שלהם וללא תלות או התחייבות מצדכם. גם בבתי השקעות לוקחים עמלה על מסחר עצמאי אך העמלות הם נמוכות באופן משמעותי וזולות בהרבה מן העמלות של הבנקים. ברוב בתי ההשקעות מגדילים לעשות ואף מציגים פטור מלא וחינמי מעמלות כמו דמי משמורת, עמלת אי ביצוע, עמלת דיבידנד, עמלת פדיון אג"ח וכד' שעליהם תצטרכו לשלם בבנקים.

יש לציין כי לכל בית השקעות יש קריטריונים משלו למסחר עצמאי וברוב המקרים מבקשים בבית השקעות רף מינימום (בדרך כלל המינימום מתחיל ב-20,000 ש"ח) לפתיחת חשבון.

מה ההבדל בין אחוז העמלה הנגבית בבנקים לבין בית השקעות או ברוקר?

העמלה על מסחר עצמאי במניות בבנק היא שונה בכל בנק וגם משתנה מעת לעת אך ניתן לומר שבממוצע העמלה הנגבית על מסחר בבורסה עומדת על כ-0.25%. קחו בחשבון שבנוסף לעמלה זאת, הבנק מבקש עמלות נוספות כמו עמלת דמי משמורת, עמלה עבור אי ביצוע עסקה וכו'

בבית השקעות לעומת זאת, הממוצע לעמלה עבור מסחר עצמאי במניות הוא בסביבות ה-0.10% וכפי שצויין מקודם, בהרבה מבתי ההשקעות לא תשלמו עמלות נוספות מעבר לעמלה הזאת. לכן, ניתן לומר כי מסחר עצמאי באמצעות בית השקעת או ברוקר, הוא זול משמעותית ממסחר עצמאי בבנק.

למי כדאי לסחור במסחר עצמאי?

השקעה בבורסה היא לא משחק הימורים ויש המון ידע ונסיון שאמורים להשפיע ולעזור בהחלטת החלטות חשובות של המסחר. אם אין לכם כל ידע או נסיון בשוק ההון והכסף שבו אתם מעוניים להשקיע חשוב לכם, כדאי לחשוב היטב לפני שרצים להשקיע את כל הכסף ולהסתכן בהפסדו. ישנם מכללות רבות כיום שמציעות קורס בורסה המיועד לאלו הרוצים להשקיע באמצעות מסחר עצמאי. הקורסים האלו לא נמשכים זמן רב ומומלץ לשקול לקחת קורס כזה לפני השקעה גדולה.

בתי השקעות המאפשרים מסחר עצמאי במניות

המערכות של המסחר העצמאי באינטרנט שמציעים בתי ההשקעות הן משוכללות ונוחות ביותר וממשיכות להתקדם כל הזמן. ברוב המקרים תוכלו לראות דרך מערכות המסחר האלו גם נתונים סטטיסטיים על חברות ושווקים ועוד מידע פיננסי רב שאמור לעזור ולהשפיע על המסחר שלכם.

הנה רשימה של כמה בתי השקעות וברוקרים שמציעים מערכות אינטרנטיות למסחר עצמאי בבורסה און ליין.

הראל טרייד (Trade) - מציעים מערכת און ליין למסחר בבורסה עם פטור מעמלות ניהול חשבון. ישנו מינימום השקעה של 25,000 ש"ח לפתיחת חשבון.

"רווח מסחר בבורסה" - חברה נוספת המציעה מערכת למסחר עצמאי באינטרנט בעמלות זולות ונמוכות.

כלל פורקס - חברה גדולה וותיקה המציעה שירותים של מסחר עצמאי במגוון סוגי השקעות כמו מניות, מט"ח ועוד. החברה מציעה לבצע מסחר דמה במניות ע"י פתיחת חשבון וירטואלי כדי להתנסות וללמוד לפני שפותחים חשבון אמיתי.

ורדן - בית השקעות קטן אשר שם דגש על יחס אישי ומציע מערכות מסחר מתקדמות ועמלות זולות.

השוואת מחירים למסחר עצמאי - ישנם אתרים רבים המציעים פלטפורמה של השוואת מחירים בין בתי ההשקעות השונים. אחד מהם למשל הוא האתר winningleads.co.il שמציע לכם למלא את פרטיכם באתר ולקבל בחינם וללא התחייבות הצעות מחיר למסחר עצמאי מבתי השקעות רבים כדי שתמצאו את העמלות הנמוכות ביותר בשבילכם.

אקסלנס נשואה - בית השקעות גדול המציע מערכת מסחר עצמאי מתקדמת המתאימה לכל סוגי המשקיעים כגון אופציות וכד' עם גרפים, ניתוח טכני ונתונים בזמן אמת של שוק ההון.

מאמרים קשורים:
אתרים על השקעות בבורסה
מדריך למסחר במט"ח
איזה בית השקעות לבחור?

2 תגובות:

ניר אמר/ה...

אחלה מאמר - תודה רבה :)

אנונימי אמר/ה...

תודה רבה!
סוף סוף מצאתי מאמר בסיסי וברור בנושא הזה. נכתב בשפה מובנת לאנשים שלא חזקים בתחום. כל הכבוד!