שכר טרחה של בורר

קישורים ממומנים

מהו שכר טרחה ממוצע שגובה בורר לשעה? כמה לוקח בורר פרטי וכמה עולה בורר דרך אחד המוסדות בישראל? תשובות לשאלות אלו ואחרות, בכתבה הבאה שלפניכם.

מערכת המשפט בישראל סובלת מזה שנים רבות מסחבת בירוקרטית עצומה שמאיטה ומסרבלת תיקים משפטיים שאמורים להסתיים בפרק זמן קצר אך מסתיימים רק לאחר שנים ארוכות. מסיבה זו בעיקר בוררות היא פתרון אידאלי לכל מי שמעוניין לסיים את תביעתו בצורה מהירה ויעילה וסכסוכים רבים בישראל מגיעים בסופו של דבר לבורר אשר בהסכמת שני הצדדים מגיע להחלטה מהירה וקצרה.


תחום הבוררות בישראל הוא שוק אשר נשלט ע"י כמה גופים וארגונים המייצגים את הבוררים בישראל שהם המשכן לבוררות ופתרון סכסוכים, יתרו, המוסד הישראלי לבוררות עסקית והמוסד לבוררות של לשכת עורכי הדין ולצידם קיים גם שוק פרטי של בוררים פרטיים אשר גובים שכר טרחה על פי ניסיונם ומקצועיותם.

לצורך כך, בדקנו בכתבה הבאה מהי עלות בורר בישראל ועוד שאלות הקשורות בשכ"ט של בורר. אך לפני לכם שנציג את תוצאות הבדיקה שערכנו, כדאי לדעת קודם כל כמה מושגי יסוד על בוררות.

מה זה בוררות?

בוררות היא למעשה שיטה אלטרנטיבית לפתרון סכסוך משפטי, עסקי או אזרחי שלא באמצעות בית משפט. הבורר מהווה למעשה צד שלישי בסכסוך בין שני צדדים אשר קיבלו על עצמם ליישב את הסכסוך ביניהם באמצעותו. ברוב המקרים אין אפשרות לערער על החלטתו של הבורר.

מי יכול להיות בורר?

לפי החוק, כל אחד יכול להיות בורר בתנאי ששני הצדדים מסכימים ומתחייבים לקבל את החלטתו. כמובן שבמציאות, הבורר הם עורך דין בכיר וברוב המוחלט של המקרים שופט בדימוס עם ניסיון רב ומוניטין.

מהם היתרונות ביישוב סכסוך עם בורר?

ישנם הרבה מאוד יתרונות ליישב סכסוך באמצעות בורר. היתרון המרכזי והחשוב ביותר הוא כמובן הזמן. בעוד שפסק דין בבית משפט יכול לקחת שנה ואפילו יותר, התהליך אצל בורר הוא מהיר וקצר ויכול להסתיים בקצרה. יתרון נוסף בשימוש בבורר הוא חוסר האפשרות של אחד הצדדים לערער וכך החלטת הבורר מקבלת תוקף באותו הרגע.

עלות שכר טרחה של בורר פרטי

לאחר שהבנו את מושגי היסוד של שימוש בבורר לפתרון ויישוב סכסוכים, נבדוק מהו שכר הטרחה שגובה בורר עבור תהליך הבוררות. ובכן, על פי בדיקה שערכנו ברשת במספר אתרים ופורומים שונים המתמחים בתחום זה מצאנו כי שכר טרחה ממוצע של בורר פרטי נע בין 200 דולר לשעה ועד ל-800 דולר לשעה המחולקים לכל אחד מן הצדדים.

ישנם כמה פרמטרים המשפיעים על גובה שכר טרחה של בורר פרטי:

מוניטין של הבורר -במקרה שהבורר הוא שופט בדימוס, ישנו הבדל גדול במחיר בין תפקידו הקודם של השופט. שופט שלום בדימוס ייקח פחות משופט מחוזי בדימוס וכמובן שופט עליון בדימוס שהוא הבכיר מכולם יגבה עבור שעת בוררות סכום גבוה יותר.


סכום התביעה - גם לסכום התביעה או הסכסוך יש משקל מכריע בעלותו של הבורר ולעתים הבורר יציע לגבות אחוזים מסך התביעה במקום שכר טרחה לפי שעה.

עלות שכר טרחה של בורר השייך לאחד ממוסדות הבוררות בישראל

אם אתם בוחרים להשתמש באחד ממוסדות הבוררות בישראל, המחירים יהיה נמוכים יותר משמעותית מעלות בורר פרטי. בכתבה שמצאנו באתר דה מרקר פורט גובה שכר הטרחה של בורר בכל אחד מן המוסדות. להלן המחירים:

עלות בורר דרך לשכת עורכי הדין - אין מחיר אחיד ושכר הטרחה משתנה אצל כל בורר. ישנו "מסלול מהיר" המציע סכום כולל של 7500 ש"ח לשני הצדדים בסכסוכים של עד 250,000 ש"ח.

עלות בורר דרך המוסד לפתרון סכסוכים מחוץ לכתלי המשפט יתרו - בין 750 ש"ח ל-2250 ש"ח לשעה לשני הצדדים ביחד.

עלות בורר דרך המוסד הישראלי לבוררות עסקית - בין 350 ש"ח ל-750 ש"ח לשעה כאשר ישנו תשלום נוסף למוסד עצמו של דמי פתיחת תיק ותשלום נוסף המתומחר כאחוזים על פי גובה התביעה.

עלות בורר דרך המשכן לבוררות ופתרון סכסוכים - בין 1000 ל-1900 ש"ח לשעה לשני הצדדים יחד.

הערה: מומלץ לקרוא את הכתבה המלאה בדה מרקר כדי לקבל את כל הפרטים.

הערה נוספת: הנתונים מבוססים על אתרים חיצוניים ולכן, אין אנו אחראים על מהימנותם.

מאמרים קשורים:
גובה שכר טרחה של עו"ד

0 תגובות: